Anda terpilih sbg......kwang....kwang...kwang.....

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan & Aidilfitri terakhir bersama ABAH.......






Bismillahirrahmanirrahim....

Ramadhan datang lagi..... pejam celik pejam celik, thn ni merupakan puasa yg kelima aku sbg isteri dan yg ke4 aku beraya tanpa abah di sisi...... Alhamdulillah.... thn 2006 merupakan puasa dan raya yg plg gembira buat kami
sekeluarga walaupun tanpa siapa yg menduga itu tahun terakhir kami akan berpuasa dan beraya dgn arwah abah.....

Aku kahwin pada 27/05/2006 dah tahun 2006 tu jugak la pertama kali abah beraya dengan 2 menantu baru.... Masa Ramadhan tu jugak aku dah mengandung....baru 5 bulan.... semestinya excited jgn cakap la kan..... Masa nak sambut Ramadhan tu...aku and hubby blk Perlis naik
flight ( turun kat Langkawi n abah tunggu kat jetty Kuala Perlis)....hehehehe...sj nak buat
lawak masa tu.... abah mcm biasa la...sambut kitorg dgn senyuman.... n cool..... masa tu
nampak mcm abah excited sbb anak dara dia dah perut buncit..... hehehe....

Aidilfitri 2006....aku n along konvoi balik Perlis.... tp bukan dr KL...aku tunggu along kat Ipoh (kat rumah maksu).... dr Ipoh kitorg bertolak blk smpi la ke Perlis... kitorg smpi dalam pkl 4-5 am..... sampai jer emak n abah dah standby.... even abah baring lg...hehehe.... aku dgn excitednyer terus keluarkan segala baju2 raya n kuih2 raya utk org kampung..... (mcm la takleh tunjuk waktu pg nnt).... terus semua org bangun (nak bersahur terus)....



Abglong n kak izah.....












Keta laki ku....hehehe.....












1 hr sebelum raya...... kitorg satu family (naik 2 bijik kereta) pg Padang Besar.... selalunyer mmg abah taknak pg klu kitorg ajak pg mana2 tp kali ni dia OK jer.... agaknyer sbb satu family ada... mmg nmpk masa tu muka dia mcm ada kepuasan.... yg tak boleh nak diterangkan... balik dr Padang Besar.... AbangDin ajar kitorg beramai2 buat ketupat daun kelapa..... time ni ceria sgt.... lawak pun ada bila tangan2 keras nak try buat ketupat.... Semua benda kami buat as a family.....bergotong royong.... sbb tu la abah ckp dkt mak yg dia seronok sgt time tu....

Aidilfitri..... Semua bersalam n bergembira..... best sgt..... Walaupun tak ramai....kitorg ttp berkonvoi ke rumah sedara mara....


Sampai la tiba Raya ke 3...aku perlu ke rumah mertua ku di Melaka.... Abah plak kebetulan bekerja masa raya ketiga tuh....so sblm balik aku pg la jumpa abah kat Kem Komander, IPK Polis Kangar.... Masa bersalam tu aku rasa mmg pandangan abah lain sangat.... mcm sayu... aku rasa mcm entah bila aku nak jumpa abah lg.... rasa semacam..... pandangan yg aku takkan lupa sampai bila2.... rupanya itu la petanda yg aku takkan jumpa abah lagi......

Abah meninggal 2 minggu lepas Raya..... dalam bulan Syawal.... mmg kehilangan sgt.....

Abah.....walaupun abah dah tiada... akak ttp ingatkan abah.... takkan lupa....

Abah....akak rindukan abah......


Me & hubby.....masa ni aku pregnant 5 bln.... ;)










Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya
.


Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah
Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat...



SELAMAT MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN

SELAMAT MENJALANI IBADAH BERPUASA









No comments:

Post a Comment